Thuiszorg Lansingerland Logo

Hitteprotocol Het hitteprotocol Thuiszorg Lansingerland

Een periode van aanhoudende hitte vormt een risico voor de gezondheid van kwetsbare personen. Tijdens (extreem) warme periodes treedt bij Thuiszorg Lansingerland het hitteprotocol in werking.

Dit protocol geeft handvatten voor de zorg voor cliënten tijdens (extreme) hitte. Door de tijdige inzet van maatregelen dient het risico op negatieve gezondheidseffecten, ten gevolge van warme weersomstandigheden, beperkt c.q. voorkomen te worden. Daarnaast bevat het hitteprotocol maatregelen voor medewerkers om tijdens de warme dagen hun werk op een verantwoorde wijze te kunnen blijven uitvoeren. Het hitteprotocol treedt in werking als de temperatuur boven de 26 graden Celsius komt en op aangeven van de wijkverpleegkundige/bestuurder.

Welke maatregelen kunnen er worden genomen:

  • Er wordt een keuze gemaakt tussen noodzakelijk (bijv. zorg rondom pompen, dagelijkse wondzorg, injecteren insuline, e.d.) en uitgestelde zorg (bijv. douchen)
  • Er kan een ander dienstrooster worden toegepast (minder lange zorgroutes en meer tijd per cliënt)
  • Er wordt niet gedoucht bij een (binnen) temperatuur hoger dan 26 graden, maar er wordt gewassen of aan de wastafel of bij zeer kwetsbare cliënten met washandjes ‘verzorgend wassen’.

Tijdens zorg wordt extra aandacht gegeven aan:

  • Wijzen cliënt op risico’s van de hoge temperatuur
  • Zetten voldoende drinken voor cliënt klaar
  • Geven bouillon
  • Geven advies aan cliënt over mogelijkheden ter verkoeling:
    • met voeten in badje
    • natte washandjes in koelkast leggen en gebruiken
    • zonwering omlaag doen of gordijnen dicht laten
    • geen extra inspanning verrichten

Medewerker moet goed voor zichzelf zorgen:

  • Voldoende drinken
  • Katoenen kleding dragen
  • Verstandig omgaan met inspanningen
  • Meer tijd nemen bij zorglevering
  • Bij twijfel overleggen met wijkverpleegkundige

Wilt u meer weten over dit hitteprotocol, stuur een mailtje aan wijkteam@thuiszorglansingerland.nl en u hoort van ons!

Rapportcijfer 9.1 22559

Waardering Cliënten

PREM
Beoordeling cliënten 9,1!
Uitgebreide evaluatie en de vergelijking met 2023 zie: PREM EVALUATIE

Zorgkaart Nederland
Op Zorgkaart Nederland wordt Thuiszorg Lansingerland in Bleiswijk gewaardeerd met een 8,7 en in Zoetermeer met een 9,4.

Alle medewerkers van Thuiszorg Lansingerland streven altijd naar verbetering om zo hoge kwaliteit van leven voor onze cliënten te realiseren. Daarom gaan we regelmatig in gesprek met de cliënt en streven we ernaar zoveel mogelijk zorgwensen te realiseren.